Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Svar på kommentar

Xersize om Anne Rice pratar om Twilight och True Blood:
Vore du det minsta intresserad om vampyrer så skulle du veta att Bram Stoker skrev "Dracula" 1897 och Anne Rice skrev "Interview with the Vampire" år 1976. Det är nästan 100 år mellan, och Stokers Dracula (mer eller mindre originalet av vampyr-fiktion) har skrivits om, omkring och gjorts till många annorlunda historier under åren mellan honom och Rice. Hon är inte ens nästan först, hon är bara en i mängden.


Det verkade som om jag upprörde en av läsarna med att skriva att Anne Rice var en av de första vampyrförfattarna och det var inte riktigt meningen. Sen så har denna läsare faktiskt ingen aning om jag är intresserad av vampyrer eller inte. Faktiskt inte.

Låt mig förklara: Jag är mycket medveten om att Anne Rice inte var den första vampyrförfattaren. Det jag menade var att det har dykt upp väldigt mycket nya vampyrböcker, serier och filmer. Bl a twilightserien, vampire diares och true blood. Anne Rice skrev sitt på 70-talet, vilket för mig är väldigt mycket före dessa "nya" författare.

Tack för din kommentar!

Xersize

Ja, hon var definitivt före exempelvis True Blood och Vampire Diaries. Dock var hon inte mycket före Vampire Diaries då trilogin för första gången publicerades 1991. Det är på senare tid, tack vare att alla tonåringar med för mycket hormoner har kärat ner sig i Twilight, som just de två serierna True Blood och Vampire Diaries dykt upp. Vampyrer är populärt, det är "inne", och tydligen vill man se mesiga vampyrer som glittrar (bara glittrandet gör mig illamående, det är patetiskt) istället för riktiga vampyrer, som exempelvis från Vampire$ från 1990 eller Dracula som Bram Stoker beskrev honom.



Men tillbaka till den riktiga poängen: Anne Rice kanske var före några andra vampyr-författare, men hon var även efter en hel del. Och att vampyrer gått från något förföriskt och skrämmande till gråtande och glittrande är bara skamligt. Vampyrer i gamla noveller och historier hade status, inte Panduro-glitter.



Varsågod för kommentaren, även om du av någon anledning inte sparade den, och tack för svar!



X

2011-09-10 / 19:57:46
Hemsida: http://xersize.webs.com


    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: